icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Anti kijkfile schermen

Verkeersongevallen trekken de aandacht van andere weggebruikers. De meeste bestuurders van voertuigen ontkomen niet aan de natuurlijke drang om te kijken naar andermans ellende en ongevallen op andere rijbanen, kijkfile en gevaarlijke situaties zijn vaak het gevolg. Het echter niet goed opletten op de voorganger door het "even omkijken" naar een ander verkeersongeval is levensgevaarlijk!

Kijkfile ontstaan door ongevallen = Economische schade

Het fenomeen kijkfile ontstaat vaak door nieuwsgierigheid en zicht op verkeersongevallen, omdat weggebruikers (op de andere rijbaan) willen zien wat zich heeft afgespeeld. Kijkfile leidt tot economische schade, een snelle rekensom (McKinsey 1995) heeft uitgewezen dat de door kijkfile ontstane maatschappelijk last € 1.800,- per rijstrook per kilometer per uur bedraagd.

Innoverend Wilchem

Bij de afwikkeling van verkeersincidenten (op snelwegen) is het belangrijk om de snelheid er in te houden, het verkeer op de vrije rijbanen zo min mogelijk af te leiden en doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Door het kijken naar een bijzondere gebeurtenis worden automobilisten niet alleen afgeleid, het brengt ook gevaar en schokgolvend verkeer met zich mee. De kans op secundaire ongevallen op de vrije rijbaan neemt daardoor toe.


Het snel afschermen en wegnemen van het zicht op een ongeval vermindert de kans op een 2e ongeval en zorgt ervoor dat het verkeer sneller doorrijdt.
Het vaker en op elke plaats kunnen gebruiken van anti kijkfile schermen bij verkeersincidenten, is dan ook niet voor niets een methode die werd aangeraden door mevrouw Peijs, toenmalig Minister van Verkeer en Waterstaat.

 

Rolscherm 1997

Hiervoor heeft Wilchem in het jaar 1997 een anti kijkfile scherm ontwikkeld. Dit betreft een scherm van ongeveer 1,50 meter hoog en 200 meter lang, opgerold op een speciaal rolsysteem op een aanhanger. Op deze aanhanger zijn tevens bevestigingselementen aanwezig die op de geleiderail tussen de rijbanen bevestigd kunnen worden. Dit scherm heeft zijn dienst al ruimschoots bewezen.

 

Flexscreen 2007

Omdat het anti kijkfile scherm uit 1997 zich beperkte tot het opzetten op de geleiderail is in het jaar 2007 (Project Fileproof) door Wilchem een meer flexibelere variant ontworpen. Dit 100 meter lange scherm, eveneens op een aanhanger, kan geplaatst worden waar men wil.

 

Wilchem heeft zelf het idee dat nog meer winst te behalen valt wanneer het gaat over de inzet van de anti kijkfile schermen. Bijvoorbeeld door het bij ieder incident al in de waarschuwingsfase meesturen van een anti kijkfile scherm. In veel gevallen kan het plaatsen van enkele schermen het zicht op een ongeval ontrekken. Dit zal leiden tot minder kijkfile en minder risicovolle situaties op de andere rijbaan.